62 tweets gevonden.
Bart Groothuis (VVD) zo 4 dec 2022, 16:39
@juistwerk Liberalen zijn niet naïef als het gaat om geopolitiek, zo zijn we voor sterke defensie en meer veiligheid. Wanneer de dreiging zich economisch vertaalt, zullen we daar naar moeten handelen
Bas Eickhout (GroenLinks) wo 2 nov 2022, 10:08
Samenvatting van oktober in Europa. Thema's: geopolitiek, energie, klimaat en biodiversiteit (COP15)
EU2022_CZ wo 2 nov 2022, 09:24
🇨🇿🇪🇺 During October #EU2022CZ managed to broker agreements among Member States on sanctions against Russia and Iran, on further support for Ukraine and on how to phase out dependence on Russian fossil fuels under the REPowerEU plan. Read more here:
➡ bit.ly/EU2022CZ_Octob…
Michiel Hoogeveen (JA21) vr 23 sep 2022, 09:32
Bekijk hier mijn gehele interview bij @arirangtvnews over #NoordKorea, #China en #geopolitiek
⤵️
youtu.be/SXBsI4YLEUc
Michiel Hoogeveen (JA21) vr 23 sep 2022, 09:22
In gespannen geopolitieke tijden moeten wij blijven realiseren dat er zakelijke belangen zijn. Voor economische groei en #welvaart is een realistisch #buitenlandbeleid noodzakelijk!
Interview bij @arirangtvnews
⤵️
Michiel Hoogeveen (JA21) vr 23 sep 2022, 09:22
Bekijk hier het gehele interview over #geopolitiek, #NoordKorea en #China ⤵️
youtube.com/watch?v=U5BiUh…
Michiel Hoogeveen (JA21) vr 23 sep 2022, 09:22
In gespannen geopolitieke tijden moeten wij blijven realiseren dat er zakelijke belangen zijn. Voor economische groei en #welvaart is een realistisch #buitenlandbeleid noodzakelijk!
Interview bij @arirangtvnews
⤵️
Michiel Hoogeveen (JA21) do 22 sep 2022, 21:06
Uitgebreid interview met de @koreatimescokr over #NoordKorea en #geopolitiek.
⤵️ m.koreatimes.co.kr/pages/article.…
Michiel Hoogeveen (JA21) di 6 sep 2022, 10:11
Het roekeloze uitgavenbeleid van de #EU, een dogmatische #energietransitie en ondoordachte #sancties hebben geleid tot recordhoge energieprijzen en een recordhoge #inflatie. De #euro keldert in waarde. Nederland staat geopolitiek zwak. De burger betaalt. ad.nl/binnenland/noo…
Dorien Rookmaker (OA-NI) ma 4 jul 2022, 07:52
Het uitbesteden is niet het grootste probleem, het gebrek aan prioritering en focus wél. De wereld om ons heen houdt zich bezig met geopolitiek, economie en energie. Rutte IV houdt zich bezig met Rutte-crises zoals stikstof, kindertoeslagen en Groningen. nrc.nl/nieuws/2022/07…
Dorien Rookmaker (OA-NI) ma 4 jul 2022, 07:46
Het grootste probleem met Rutte IV is niet dat het problemen uitbesteed maar dat het verkeert prioriteert en daardoor voortdurend achter de feiten aanloopt. Net als Rutte I, II & III. De wereld om ons heen is bezig met geopolitiek, economie en energie. nrc.nl/nieuws/2022/07…
Rob Roos (JA21) do 23 jun 2022, 17:18
Batterijen voor auto’s, zonnepanelen en grondstoffen voor windturbines.
China's dominantie in de toeleveringsketen van zeldzame grondstoffen is een geopolitiek risico. 2/2
investmentmonitor.ai/sectors/extrac…
Rob Roos (JA21) do 23 jun 2022, 17:18
Met de ondoordachte energietransitie heeft Europa zichzelf de afgelopen 10 jaar volledig afhankelijk gemaakt van Rusland.
Helaas zijn we slechte leerlingen want nu doen we weer hetzelfde met China. Die hebben de controle op zeldzame grondstoffen. 1/2
Bas Eickhout (GroenLinks) ma 23 mei 2022, 23:18
Hele goede uitzending van Tegenlicht; over de beloftes van de EU en wat er moet gebeuren op groen, sociaal en geopolitiek: vpro.nl/programmas/teg…
Sophie in 't Veld (D66) do 17 mrt 2022, 23:56
Behartenswaardige uitzending 👇 @BNR Big Five met @DickBerlijn over de oorlog in Oekraïene en de noodzaak van meer geopolitiek, strategisch denken in Europa
Dick Berlijn do 17 mrt 2022, 08:26
De misdadige oorlog in Oekraïne is nog niet voorbij. Straks ben ik te gast bij Paul van Liempt in BNR's Big Five om hier over te spreken. Live te beluisteren. ---> bnr.nl/player/live
Tom Berendsen (CDA) wo 16 mrt 2022, 11:52
Een nieuw geopolitiek tijdperk vergt nieuwe maatregelen. Van harte eens met @joristeer. In het Europees Parlement zet ik me dagelijks in om onze naïviteit t.o.v. China te verminderen en Europese kennis en technologie beter te beschermen nrc.nl/nieuws/2022/03…
Thijs Reuten (PvdA) di 8 mrt 2022, 17:14
‘Rusland zet zijn energiebeleid tegen ons in als geopolitiek wapen en betaalt de bommen op Oekraïne met de opbrengst van onze energie-import. Het is daarom noodzakelijk om Poetin zijn grootste troef uit handen te slaan’.
#WeStandWithUkraine
Lees verder👇🏼 europa.pvda.nl/nieuws/roep-oo…
Bart Groothuis (VVD) di 8 feb 2022, 21:36
@Blogaap Nee, ik constateer enkel dat de halfgeleider-industrie door staten wordt gebruikt als een geopolitiek asset, en dat kan ons hard raken. Wereldwijde afhankelijkheden zullen in stand blijven, maar raken ons minder als we zelf relevanter worden. ASML zegt dit erover👇
Esther de Lange (CDA) wo 8 dec 2021, 12:01
Terecht punt, @HenriBontenbal. Het gaat hier om belangrijke bedrijven in de circulaire economie - dat is het toekomstmodel voor Europa en raakt ook aan grondstoffen en geopolitiek. Deze spelers zouden beter in Europese handen blijven.
Henri Bontenbal wo 8 dec 2021, 11:51
De Amsterdamse vuilverbrander wordt dus verkocht aan de Chinezen. AEB is meer dan alleen vuilverbranding. Het gaat hier ook om stadsverwarming, recycling, CO2-afvang. Willen we dit soort bedrijven wel in Chinese handen? telegraaf.nl/t/567820901/
Thijs Reuten (PvdA) wo 1 dec 2021, 11:22
Wat Samira zegt👇🏼
Totaal gebrek aan solidariteit. #VaccinateTheWorld
Naast het eigen belang voor onze eigen volksgezondheid lopen we ook geopolitiek enorme risico’s door het blijven beschermen van #bigpharma winsten. #1000europerseconde
Samira Rafaela (D66) wo 1 dec 2021, 09:01
De EU haalt haar eigen donatie-doelstellingen niet & weigert patenten op vaccins tijdelijk op te heffen. Echte solidariteit is nodig - of als dat niet aantrekkelijk is dan uit eigen belang.
Europa zorgde voor zichzelf & liet Afrika in de steek via @trouw trouw.nl/a-bf5e2f90
Tineke Strik (GroenLinks) ma 8 nov 2021, 15:48
Verschrikkelijk hoe deze mensen een speelbal zijn van in geopolitiek conflict. Er zijn strenge sancties nodig om Loekasjenko's cynische spel te stoppen, en zijn provocaties mogen er nooit toe leiden dat EU-landen geweld gebruiken tegen vluchtelingen.
nos.nl/artikel/240485…
Dorien Rookmaker (OA-NI) za 6 nov 2021, 05:55
Dat krijg je er dus van als de EU de Balkan aan Rusland overlaat…..Rusland speelt in Bosnië een geopolitiek partijtje schaak | Gedeeld artikel van de Volkskrant #enlargement digitalekrant.volkskrant.nl/volkskrant/140…
Dorien Rookmaker (OA-NI) wo 6 okt 2021, 10:06
Nederland zou voor toetreding Balkanlanden moeten zijn. Uit geopolitiek oogpunt maar ook met het oog op de toekomst, de afschaffing van de unanimiteit in de Raad. We hebben de kleine bondgenoten nodig voor het evenwicht binnen de EU. @MinPres @SKockelmann @MinBZ @ministerBZ
In een Sloveens kasteel spreekt de EU vandaag met zes Balkanlanden over toetreding. nrc.nl/nieuws/2021/10…
Michiel Hoogeveen (JA21) ma 16 aug 2021, 12:47
China verslaat het Westen met pragmatische geopolitiek. Zie #Afghanistan. Daar moet een antwoord op komen. Verandering Westerse buitenlandpolitiek is dus nodig. Minder focus op naïef nation-building en (militaire) interventie. Meer focus op economische belangen en soevereiniteit.
ClingendaelSpectator ma 16 aug 2021, 10:05
Opnieuw actueel: Veiligheidsdeskundige Kees Homan beschreef twee jaar geleden in deze korte opinie waarom #China een dominante rol in #Afghanistan zal gaan spelen ⤵️spectator.clingendael.org/nl/publicatie/…
Dorien Rookmaker (OA-NI) zo 11 jul 2021, 17:13
@Larss026 Hoe minder lidstaten hoe meer macht naar Frankrijk. En Frankrijk is een zeer centralistische, bureaucratische elitaire staat. De Balkan landen zijn erg klein. Economisch leggen ze geen gewicht in de schaal. Maar Rusland en China willen er geopolitiek garen spinnen.
Dorien Rookmaker (OA-NI) do 8 jul 2021, 18:59
@WimDeRoosTw @nrc Noord Macedonië, Montenegro en Albanië. Kleine moeite, weinig risico, geopolitiek verstandig (China) en het helpt met coalitievorming tegen te grote lidstaten.
Dorien Rookmaker (OA-NI) vr 4 jun 2021, 10:21
eens: “Een Europese strategische autonomie’ gaat ons niet helpen wanneer dit concept zich vooral richt tegen de eigen westerse democratische bondgenoot Amerika en niet tegen de autoritaire uitdagers Rusland en China en geopolitiek Europa is wensdenken” spectator.clingendael.org/nl/publicatie/…
Sophie in 't Veld (D66) za 1 mei 2021, 11:28
Seksisme, geopolitiek of beide? Scherpe analyse van #SofaGate door @CarolineGruyter 👇 My take in dezelfde geest in @POLITICOEurope politico.eu/article/what-s…
Caroline de Gruyter za 1 mei 2021, 10:52
“Seksisme kan hebben meegespeeld, maar de diepere betekenis van deze vernedering in het paleis van de Turkse president Erdogan ligt toch echt op het politieke en geopolitieke vlak.”
Tineke Strik (GroenLinks) di 3 mrt 2020, 15:07
Ik hoor veel over extra grensbewaking, maar mis concrete daden van Europese solidariteit. Europa zegt dat vluchtelingen geen pionnen mogen zijn in een geopolitiek spel, maar speelt zelf onverminderd door.
European Commission 🇪🇺 di 3 mrt 2020, 14:18
Joint press conference in Greece with President @vonderleyen, @eucopresident Charles Michel, @EP_President David Sassoli, Prime Minister @kmitsotakis and Prime Minister @AndrejPlenkovic.
pscp.tv/w/1nAJEdoYBBnGL
Tom Berendsen (CDA) do 5 dec 2019, 09:32
Goed voorstel van @MonaKeijzer, het is ontzettend belangrijk dat de EU geopolitiek gaat denken. Het beschermen van eigen bedrijven tegen oneerlijke concurrentie hoort daarbij. fd.nl/economie-polit…
Tom Berendsen (CDA) vr 29 nov 2019, 11:47
(2/2) Industrie in heel EU staat voor grote uitdagingen: geopolitiek, energietransitie, digitalisering, innovatie en behoud banen. Kansen genoeg, maar goede strategie is hard nodig
Bas Eickhout (GroenLinks) vr 8 nov 2019, 12:37
@remkorteweg Heb bijna de neigng om caps lock te gaan gebruiken. Het gaat niet over voor of tegen handelsdeals. Heb al vaak gezegd: geopolitiek is een zeer belangrijk argument voor. Onze kritiek zit dus juist ook in deze handelsdeals. Krijg niet het gevoel dat je de kritieken serieus neemt...
Esther de Lange (CDA) wo 7 aug 2019, 11:51
Helemaal waar. Daarom dienden wij - met succes - een amendement in om de landbouw (grond, productiecapaciteit) op te nemen in de Europese wet die het screenen van buitenlandse investeringen regelt. Voldoende en veilig voedsel = geopolitiek.
rob de wijk di 6 aug 2019, 19:10
Helemaal eens met @IngridJansen4. Landbouw moet geopolitiek ingezet worden en het is onbegrijpelijk dat dit punt niet is gemaakt in de China Strategie van het kabinet. Gebruik landbouw in geopolitiek via @nrc nrc.nl/nieuws/2019/08…
Nilüfer Vogels zo 12 mei 2019, 12:17
We moeten daadwerkelijk naar een gezamenlijk sterke economie voor de hele EU en niet voor sommige landen in de EU. Anders zijn sommige lidstaten idd voor n habbekrats te koop voor China. #geopolitiek #economie #eerlijk #proEU #stemvolt #WijzijnEuropa
LTO Brussel zo 12 mei 2019, 12:12
+2Prima publiciteit in de Friese pers @lc_nl @frieschdagblad na het #EuropeDay2019 debat op @nhlstenden georganiseerd door @eu_nnl !
@SimonaScheffer
@fennaf
@jhuitema
@RaquelGarciaHer
@anjahaga
@EvelineHerben
@FardauProcee
@Tineke_Strik
@NiluferVogels
@LuukvanderVeer
Bas Belder do 13 sep 2018, 20:23
Spijker op de kop! Selectieve strafactie rood/groen en nog wat kleurschakeringen, met volledig voorbijgaan aan externe actoren die wel raad weten met groeiende verdeeldheid binnen de EU en daar ook geopolitiek zeker van zullen profiteren. Als China-rapporteur observeer ik dat.
Derk Jan Eppink do 13 sep 2018, 11:24
Hongarije. Mijn bijdrage op de veel gelezen discussie site van de VRT.
"Het Europees Parlement lokt zelf het einde van de Europese Unie uit" vrtnws.be/p.b3EpEMZRL
Bas Belder za 14 jul 2018, 12:51
Wo Trump recht hat/www.nzz.ch/Interessant commentaar! "Bis jetzt sehen die Europäer sich eher als Opfer finsterer Mächte, ob aus Russland, China oder dem Weissen Haus. Selbstmitleid ist jedoch keine Strategie." Les voor Europa: geopolitiek en NAVO-financiën horen bij elkaar.
Bas Belder wo 13 jun 2018, 05:06
EU moet koers wijzigen richting Iran. Geopolitiek: samen met VS Iraanse expansie/destabilisering Midden-Oosten daadkrachtig bestrijden. (Speech EP-debat)
Wim van de Camp ma 7 mei 2018, 15:47
Op bezoek bij collega’s in het Israëlische parlement, de Knesset. Een algemene overview over de Palestijnse gebieden, kansen en bedreigingen, geopolitiek Egypte, Syrië en wederom Iran.
Wim van de Camp ma 7 mei 2018, 11:10
Vanochtend Institute for National Security Studies (INSS) in Tel Aviv bezocht: veel aandacht voor regionale geopolitiek, met name Iran. En de uitslag van de verkiezingen in Libanon.
Marietje Schaake za 18 nov 2017, 14:54
Om 15:05 begint in zaal New York 3 de sessie over geopolitiek en buitenlandbeleid met @SigridKaag @SalimaBelhaj @robdewijk #D66congres #komook
Bas Belder do 20 jul 2017, 12:12
Christenvervolging vergeten in geopolitiek Midden-Oosten doorbraak.be/christenen-wor…
Judith Sargentini do 1 jun 2017, 11:58
Nieuwe strategie ontwikkelingssamenwerking mist doel. Geopolitiek en migratie belangrijker dan armoedebestrijding groen.li/pb1256
Marietje Schaake wo 4 jan 2017, 11:31
Oneens met de suggestie dat principes 'leuke hobbies' zijn en los staan van belangen en ook geopolitiek twitter.com/haralddoornbos…
Marietje Schaake za 1 okt 2016, 12:44
In een adem door naar de #D66 Defensiemiddag, #geopolitiek dagje twitter.com/koenkegel/stat…
Paul Tang (PvdA) zo 27 mrt 2016, 13:17
@DriesseWout Geopolitiek ook. Militair is de samenwerking beperkt (maar wordt wel opgeblazen)
Bas Eickhout (GroenLinks) vr 19 feb 2016, 23:35
@PGvandenBerg1 @JanPlusser Geopolitiek is een Brexit slecht voor de EU. Maar deze deal doet in UK weinig & in rest EU slecht. Niet waard dus
Annie Schreijer (CDA) do 11 feb 2016, 13:16
Economische #sancties met #Rusland beëindigen! Over Seehofer, #landbouw & #geopolitiek. Vandaag @Trouw_Opinie.
Bas Belder di 20 okt 2015, 07:59
(2/2) Ik denk dat de ayatollahs zeer ingenomen zijn met evident Europees gebrek aan religieus, geopolitiek en moreel kompas.
Kati Piri di 16 jun 2015, 00:59
@Kath_74 @RenaNetjes Niet iedereen in de EU valt voor retoriek of geopolitiek.
Bas Eickhout (GroenLinks) ma 15 sep 2014, 13:28
@Leon_Willems @paultang De opmerking dat Rusland gas niet geopolitiek gebruikt is idd schokkend. Mis dan wel kritische vragen over zoiets.
Bas Eickhout (GroenLinks) zo 31 aug 2014, 11:18
@dicknieuwenhuis @cedericduboisch Jep. Dat bedoel ik ook. HR mag management doen en geopolitiek wordt aan 'de grote jongens' gelaten. Dom
Alexander Sassen van Elsloo ma 16 jun 2014, 00:09
@amsterdamtrader @RJaarsma @postonlinebiz dat heet nou geopolitiek
Alexander Sassen van Elsloo zo 15 jun 2014, 10:33
@Tubaljan @BartNijman @expressbe_nl "te politiek gekleurd"... olieprijs wordt nu met name door geopolitiek bepaald, dus slecht argument
Erik Wesselius di 27 mei 2014, 22:32
@NathalieVPRO @dicovanvliet @ewaldeng Met veel plezier gekeken naar "De baas van Europa". Bevestigt dat EU geopolitiek machtsproject is en
1 - 50 [51 - 62] volgende >>>